Automatyzacja w sieci gastronomicznej.
Rewolucja w kuchni i poza nią
Wykorzystanie maszyn czy programów w wielu dziedzinach gospodarki i usług to światowy trend, który wciąż postępuje. Coraz więcej słyszy się też o automatyzacji procesów w gastronomii. O jakich narzędziach właściwie mowa i jak mogą one pomóc w zarządzaniu siecią lokali gastronomicznych? Czytaj dalej, żeby się dowiedzieć!
Automatyzacją określamy zastąpienie ludzkiej pracy fizycznej i umysłowej przez nowoczesne technologie i maszyny. Plusy takich rozwiązań to mniejsza liczba pomyłek, efektywniejsza praca i niezawodność. W przypadku gastronomii automatyzacja może obejmować wiele obszarów działalności lokalu – od usprawnienia obsługi klienta, zamówień online, komunikacji kelnerem a kuchnią, łatwiejsze analizowanie danych przez właściciela, aż po roboty gastronomiczne przejmujące część pracy kucharzy.
Nowe technologie mają coraz większy wpływ na to, jak restauracje prowadzą swoje biznesy, zarządzają zapasami i obsługują klientów. Poniżej omawiamy konkretne sytuacje, w jakich automatyzacja może przynieść znaczne korzyści dla restauratorów.
Mobilna obsługa i automatyczny przesył danych
Systemy POS to nowoczesne programy dostosowane specjalnie do zadań i procesów, jakie ma przed sobą lokal gastronomiczny. Automatyczny przesył danych na mobilnych urządzeniach potrafi znacznie usprawnić obsługę gości i pracę w kuchni. Kelner z tabletem może skompletować zamówienie w każdym “kącie” restauracji i kilkoma kliknięciami przesłać je do kuchni, gdzie kucharze zobaczą je na dotykowym ekranie KDS. O potrawie gotowej do wydania kelner dowiaduje się dzięki powiadomieniom na tablecie. Takie przyspieszenie obsługi zamówień nie tylko znacznie skraca czas dostarczenia jedzenia do stolika, ale również pozwala uniknąć pomyłek. Nie trzeba zapisywać potraw na kartce czy krzyczeć do osób na kuchni jakie jest kolejne zamówienie – wystarczy wybrać dań z menu wyświetlonego na tablecie. Dodatkowym plusem są przydatne funkcje związane z rekomendacją dodatków do zamówienia, co ułatwia kelnerom zwiększanie wartości rachunków, a tym samym zyski lokalu.
Oprócz wymienionych funkcji system POS oferuję masę innych przydatnych modułów, takich jak Moduł Magazyn, który usprawnia gospodarkę magazynową, pozwala śledzić stan zapasów i generować automatyczne listy zakupów oraz aplikacje dla kierowców, umożliwiające przesyłanie adresów prosto na telefon kuriera, generowanie tras i łatwiejsze rozliczanie się na koniec dnia.
Samoobsługa i kioski w restauracji
Kioski samoobsługowe znane z najpopularniejszych sieci typu fast food stają się coraz bardziej powszechne w Polsce. Innym rozwiązaniem umożliwiającym samoobsługę jest tablet umieszczony przy stole, za pomocą którego goście mogą składać zamówienia i realizować płatności. Takie rozwiązania pozwalają szybciej obsłużyć klientów, zmniejszyć czas oczekiwania na zamówienie i w automatyczny sposób realizują funkcje dosprzedaży, poprzez wyświetlanie rekomendowanych dodatków lub polecanie zestawów. Dodatkowo kioski są odpowiedzią na rosnące koszty kadrowe, związane z zatrudnianiem kelnerów oraz problemy z niedoborem pracowników.
Prowadzisz lokale z szybką obsługą? Zależy ci na tym, by obsłużyć jak najwięcej gości w czasie otwarcia lokalu? Przydatne będzie dla ciebie kolejne automatyczne rozwiązanie – systemy wyświetlające numery zamówień, dzięki którym klienci wiedzą kiedy zgłosić się po swoje zamówienie. Moduł numerków zamówień znacznie zmniejsza liczbę osób obsługujących gości i koszty z nimi związane.
Raporty i statystyki w chmurze
Nieocenioną pomocą dla restauratora są programy, które znacząco ułatwiają zbieranie danych sprzedażowych i magazynowych w gastronomii i pozwalają w prosty sposób je analizować. Przejrzyste raporty oparte na bieżących danych to znacząca przewaga nad nieczytelnymi i pracochłonnym arkuszami kalkulacyjnymi, do których wszystko należy wpisywać ręcznie. Dzięki czytelnym statystykom właściciel może regularnie kontrolować utarg, najpopularniejsze pozycje, rozliczenia kasjerów, zrealizowane zamówienia, a także dostawy i magazyn.
Programy gastronomiczne oparte na zapisywaniu danych w chmurze mają dodatkową zaletę – pozwalają właścicielowi w dowolnym momencie sprawdzić jak wygląda utarg w jego restauracji. Mobilna aplikacja dla właściciela to bardzo przydatna rzecz dla osób, które chcą mieć pod ręką najważniejsze statystyki z poszczególnych lokalizacji.
Roboty w gastronomii
Nowe technologie to nie tylko programy obsługiwane przez ludzi, ale również roboty gastronomiczne, które zajmują się obsługa gości lub częścią produkcyjną w gastronomii. Pozwalają one zastąpić człowieka i ograniczyć pomyłki, a dodatkowo stanowią niejednokrotnie dużą atrakcję dla klientów.
W niektórych lokalach, roboty pełnią funkcję kelnerów. Są one programowane do przewożenia potraw i napojów od kuchni do stolików. Dzięki sensorom i algorytmom nawigacyjnym potrafią unikać przeszkód i dostarczyć zamówienie do właściwego klienta.
W kuchni, roboty mogą wykonywać różnorodne zadania – od mieszania składników, przez krojenie warzyw, zwijanie rolek sushi, aż po pieczenie pizzy. Są one programowane do wykonania precyzyjnych zadań z niezwykłą dokładnością i spójnością, co gwarantuje stałą jakość potraw.
W barach i restauracjach można również spotkać roboty pełniące funkcje barmanów. Te maszyny są w stanie przygotować różnego rodzaju drinki i koktajle z precyzyjnie odmierzonymi składnikami. Nie tylko przyspiesza to proces, ale także minimalizuje marnotrawstwo alkoholu i innych surowców.
Oczywiście, roboty również mają swoje ograniczenia. Na razie są mniej elastyczne w przypadku nietypowych zamówień czy sytuacji. Ponadto, brak „ludzkiego elementu” może być dla niektórych klientów minusem. Sztuka kulinarna nie bez przyczyny nawiązuje do artystycznego kunsztu, który zapewnić może tylko człowiek. Poza tym nieraz mówi się, że najlepiej smakujące dania to te, w przygotowanie których ktoś wkłada swoje serce. Podobnie rzecz ma się z serwisem – nic nie zastąpi dobrego kelnera, który wzbudza sympatię, zaufanie i potrafi nawiązać z klientami dobre relacje. Dlatego najlepiej wspomagać się nowoczesnymi maszynami, ale również zadbać o kompetentny zespół pracowników.
Darmowe arkusze do kontrolowania KPI
Kalkulator Food Cost
Darmowy arkusz food cost pozwoli ci obliczyć ile kosztuje przygotowanie konkretnej potrawy i jaka powinna być jej cena, by lokal zarabiał na sprzedaży tego dania.
Arkusz zysków i strat
Arkusz P&L to jedno z najważniejszych narzędzi restauratora, które pozwala oszacować ile wynoszą koszty prowadzenia lokalu i jakie powinny być zyski, by biznes się rozwijał.
Inżyniera menu (menu engineering)
Ten arkusz pozwoli ci przeanalizować ofertę gastronomiczną lokalu i ocenić, które dania są rentowne i przynosżą najwiecej zysku, a które lepiej usunąć z menu.
Automatyzacja w sieci gastronomicznej a utrzymywanie jakości
Zarządzanie kilkoma lokalami gastronomicznymi lub siecią jest związane z dużą liczbą procesów i danych, jakie należy zoptymalizować i przeanalizować. Bez odpowiednich narzędzi ciężko jest efektywnie monitorować stan biznesu i wprowadzać ulepszeń. Z pomocą przychodzą funkcje globalne, jakie oferują systemy POS – potrafią one znacząco ułatwić pracę właścicielowi i zachować kontrolę nad biznesem. Rozważając wybór systemu dla swojej sieci weź pod uwagę takie możliwości, jak dostęp do danych z wszystkich lokalizacji za pomocą jednego logowania i wprowadzanie zmian we wszystkich punktach jednocześnie. Znacznie oszczędzi ci to czasu i pracy!
Automatyczne zbieranie danych ze wszystkich lokalizacji umożliwia bieżącą analizę i porównywanie między sobą restauracji, co pozwoli wyznaczyć ich słabe i mocne strony oraz wprowadzać ulepszenia. W kontekście gospodarki magazynowej przydatnymi funkcjami jest wprowadzenie globalnych ustawień i szablonów menu – dzięki czemu ustalisz nowe ceny lub promocje we wszystkich lokalizacjach naraz.
Pomocne będzie też delegowanie części obowiązków na pracowników i managerów konkretnych lokalizacji – można to zrobić w systemie poprzez nadawanie im odpowiednich uprawnień w systemie POS i zakresu obowiązków.
Automatyzacja w gastronomii jest nie tylko nieunikniona, ale i pożądana, jeśli chcemy iść z duchem czasu i po prostu odciążyć nieco naszych pracowników, a także wygodniej analizować dane. Oferuje ona szereg korzyści, od zwiększenia efektywności po podniesienie jakości usług. Zastanów się, które z nich są dla ciebie i jak pomogą ci usprawnić prace w lokalach, ale też zwiększyć zyski.
Zapisz się do newslettera
Wypełnij formularz i zapisz się do naszego newslettera – otrzymasz wyłącznie treści związane z artykułami edukacyjnymi z sektora HoReCa.